yhdistys :: toimihenkilöt :: yhdistyksen säännöt :: jäseneksi liittyminen :: myyntiartikkelit :: vuoden koira -kilpailu

Suomen Mudiyhdistys - SUMU ry:n Vuoden PalvelusKoira 2010
Takkutukan Superlatiivi "Manta" & Eeva-Stiina Hatakka
teksti ja kuvat © Eeva-Stiina Hatakka

1. Esittele itsesi ja koirasi.

Olen Eeva-Stiina Hatakka ja koirani on mudinarttu Takkutukan Superlatiivi.

2. Kerro menneestä pk-vuodesta.

Kausi 2010 oli meille aika epäonninen. Mantaa puri kyy keväällä, jonka vuoksi yhdet kokeet menivät pielen ja toiset jouduin perumaan. Päänvaivaa tuotti myös tottelevaisuusosuus, joka on Mantan kanssa ollut aika tahkoamista. Kuitenkin Manta saavutti koulutustunnukset EK2, JK2 ja HK3, ja mieleen jäi muutamat loistavat maasto-osuudet.

3. Tämän vuoden tavoitteet?

Nyt, kun Manta on kaikissa lajeissaan kolmosluokassa, niin tavoitteena on saada sieltä niitä ykköstuloksia.

4. Miten valmistaudut kokeeseen?

Kokeeseen valmistaudun hiomalla tottiksen heikkoja kohtia. Maastolajeissa työstetään aina akuutteja alueita kokeiden välissä. Viimeiset treenit ennen koetta ovat yleensä motivaatiotreenit, eli hiukan helpommat kuin muuten.

5. Jännitätkö kokeissa käyntiä? vaikuttaako se koiraasi?

Kyllä kokeet jännittävät aina hiukan, mutta nykyään paljon vähemmän kuin silloin kun aloitimme. Manta tuntuu tekevän haussa enemmän itsenäisiä ratkaisuja, jos minua jännittää.

6. Kerro jokin mieleen jäänyt tapahtuma tokokokeesta/kisasta.

Viime syksyn Rauman hakukokeessa oli mahtava tunne tottiksessa, kun Manta toimi yhtä hienosti kuin treeneissä.

7. Muistele ensimmäistä koettanne. kuinka olette kehittyneet siitä?

Kävimme ensimmäisen kokeemme Mikkelissä ja se oli JK1. Jäljellä jännitti tosi paljon ja esineruudussa mietin, osaanko varmasti toimia sääntöjen mukaisesti. Kun tottiksen pisteet sanottiin ääneen ja samalla selvisi, että tulos tuli, niin piti kyllä tuulettaa. Manta on ollut aika haasteellinen harrastuskoira, niin eka tulos tuntui oikealta työvoitolta.

8. Parasta mudissa palveluskoirana?

Mullahan on kaksi hyvin erilaista mudia. Mantassa parasta on sen hullu vietti, joka vie :-)

9. Anna joku vinkki aloittelevalle pk-harrastajalle!

Palveluskoiralajeissa ei yleensä ole oikotietä onneen. Kun malttaa tehdä maastolajien pohjat kunnolla, niin se kantaa ylemmissäkin luokissa.