Uutisia ja ajankohtaista

Tulevat tapahtumat v. 2018

Match show Turussa Kupittaan kaivokentällä 26.4.2018

Lisätiedot https://www.facebook.com/events/170558680335726/

Agility- ja tokokoulutusviikonloppu Lahdessa 28.-29.4.2018, kouluttajina Pete Huotari (agility, la ja su) sekä Oili Huotari (toko, su). Lisätietoja alla:

Oilin tokokoulutus sunnuntaina 29.4.
Treeniaikaa on jokaiselle 30 min, koulutus alkaa 30 min. luennolla johon voivat osallistua myös muut paikalla olijat (esim. agilitykoulukseen tulevat) 5,00 maksua vastaan. Mukaan sopii niin aloittelevat/ensikertalaiset, rally-tokoilijat kuin EVL-koirakokot. Mukaan mahtuu maksimissaan 15 koirakkoa. Minimimäärä on 8 koirakkoa jotta koulutus voidaan järjestää. Jos haluat tulla vain kuunteluoppilaaksi niin sekin onnistuu SuMu:laisille 10,00 hintaan ja muille 20,00.

Hinta Oilin tokokoulutukseen on 57,00 josta SuMu:n jäsenet saavat 10,00 tuen*, jäsenille hinta on siis 47,00 ja ulkopuolisille hinta on 67,00. Aloitamme sunnuntaina aikaisintaan klo 10.00. Kaikkien koirakoiden olisi suotavaa olla paikalla koko päivän. Halli on puolilämmin, mutta vaatetta kannattaa olla riitävästi mukana. Kahvin ja teen keittomahdollisuus löytyy.

Peten agilitykoulutus la 28. ja su 29.4.
Peten agilitykoulutus on mahdollista järjestää molempina päivinä jos tulijoita on vähintään 6 koirakkoa. Hinta Peten agilitykoulukseen on 45,00 josta SuMu:n jäsenet saavat 10,00 tuen*, jäsenille hinta on siis 35,00 ja ulkopuolisille 55,00. Treeniaika on 30 min kahdessa osassa jonka lisäksi on erillinen 20 min rataan tutustuminen. Petellä on annettavaa niin vasta-alkajalle kuin jo osaavalle koirakolle.

Koulutus tulee olla maksettuna pe 6.4. Ilmoittautuminen on sitova! Ohjaaja voi halutessaan myydä paikkansa eteenpäin. Paikat laitetaan yleiseen jakoon 15.3. jos ilmoittautuneita ei ole tarpeeksi. Lisätietoja ja sitovat ilmoittautumiset sini.tikkaniemi@gmail.com (kerrothan viestissäsi koiran nimen ja tason) Tervetuloa mukaan! Lisätietoja hallista ja Oilista ja Petestä löytyy heidän hallinsa kotisivuilta www.a-qility.fi

*10,00 tuki on tarkoitettu vain SuMu ry:n jäsenille ja jäsenmaksu pitää näin ollen olla maksettuna. Tuen voi saada vain yksi ohjaajan koira per tapahtuma. Eli vaikka osallistuisit kolmella koiralla agilityyn la ja tokoon su niin vain yhdestä koirasta ja yhdestä koulutuksesta annetaan 10,00 alennus.

Mudien pk-leiri Västankvarnissa Inkoossa joko 24.-26.8. tai 31.8.-2.9., ajankohta varmistuu myöhemmin.

Paimennuspäiviä Lohjalla kesällä 2018, päivämäärät tarkentuvat alkuvuoden kuluessa.

Vuoden koira -kilpailut

Suomen Mudiyhdistys palkitsee jälleen vuonna 2017 harrastuksissa ansioituneita mudeja. SUMU jakaa Vuoden koira -palkinnot vuonna 2017 palveluskoirakokeissa, tokossa, agilityssä, rally-tokossa, paimennuksessa, pelastuskoiratoiminnassa ja näyttelyissä ansioituneille mudeille. Vuoden koira -kilpailun säännöt löydät alla olevista linkeistä (pdf):

Palkintosäännöt
Vuoden Agilitykoira
Vuoden Näyttelykoira
Vuoden Palveluskoira
Vuoden Pelastuskoira
Vuoden Tokokoira
Vuoden Rally-tokokoira
Vuoden Paimenkoira

Palkinnot jaetaan kevätkokouksen yhteydessä. Koiran tulokset lähetetään 28.2.2018 mennessä Eeva-Stiina Hatakalle osoitteeseen stiina_hatakka(at)hotmail.com

SUMU:n tukemia testejä v. 2018

Suomen Mudiyhdistys tukee jäsenten mudien luonnetestausta ja MH-luonnekuvasta 20 eurolla / jäsenen vuonna 2018 testattu mudi (yksi korvaus per koira, joko LTE tai MH).

Suomen Mudiyhdistys tukee jäsentensä mudien MyDogDNA-geeninäytteen ottoa ja passin hankintaa 20 eurolla, mikäli tulos annetaan SUMU:n käyttöön. Suosittelemme koirasi tuloksien julkistamista myös kaikille avoimeksi MyDogDNA-sivustolla - näin siitä on kaikille kaikkein eniten hyötyä. Kiitos koirasi tutkituttamisesta!

Menestyjiä ja uusia valioita vuonna 2017

29.10.2017 Paimennuksen avoin SM-2017 traditional style, sij. 1/11 ja avoin Suomen Mestari mudiuros Takkutukan Paimenpoika "Oiva"
20.7.2017 Suomen Agilityvalio mudinarttu Kisbiró Csokor "Savu"
17.6.2017 Agilityn SM-kilpailuissa Lappeenrannassa medien joukkuekultaa (Keski-Pohjanmaan Koirakilta ry:n joukkueessa) voitti mudinarttu Black Wizard's Ebony Crashtestdummy "Elma"
21.4.2017 Suomen Agility- ja Hyppyvalio mudinarttu Mustantassun April "Skitso"
20.3.2017 Suomen Agilityvalio mudiuros Saunatytön Ekstaasi "Puukko"

Suomen Mudiyhdistys onnittelee koirakoita!

Menneet tapahtumat 2016

26.11. Syyskokous, Lohja

22.10. FH-jäljen rotumestaruuskoe, Masku
Tuomarina Vesa Kuosmanen. Kokeeseen osallistui neljä mudia (kaksi FH2, yksi FH1). Rotumestariksi saatiin Takkutukan Vinka "Vinka", 71 p FH2 (ohj. Aino Hirvonen FH2), sekä ykkäsluokan mestariksi Takkutukan Uudet Kujeet "Luksi" 81 p FH1 (ohj. Laura Lindeman).
Onnittelut rotumestareille!
Sponsorina kisoissa toimi Hankkija.

1.10. Pk-rotumestaruuskilpailut (haku, jälki), Kaarina
Rotumestariksi saavutti tiensä vuonna 2016 Takkutukan Rekkamies "Miska" ja Minna Mynttinen (HK3), paljon onnea!
Lisäksi alempien luokkien mestarit: Saunatytän Ekstaasi "Puukko" ja Heli Hietala (JK1) & Takkutukan Vinka "Vinka" ja Aino Hirvonen (HK1)

24-25.9. Agilitymestaruuskilpailut, Lieto
Turun Seudun Agilityurheilijoiden, TSAU:n, kisojen yhteydessä.

11.9. Agilitykoulutus, Helsinki
Kouluttajana Santtu Stenberg.
Koulutukseen voi osallistua kaikentasoiset koirakot. Etusija jäsenillä sekä mudeilla.

27-28.8. Luonnetesti, Kaarina
SUMU järjesti kaksipäiväisen luonnetestin elokuun lopussa Turun kupeessa Kaarinassa. Tuomareina Carita Koskinen ja Riitta Lehmuspelto.

12.-14.8. Agilityleiri, Yläne
SUMU järjesti viikonlopun agilityleirin elokuun puolivälissä Kuralan Kartanossa Yläneellä (Päytyä, Varsinais-Suomi). Kouluttajana toimii Esa Lehdistä.

2.7. ja 20. - 21.8. Paimennuskoulutusta mudeille, Sammatti
Paimennuskoulutukset 2.7 ja 20. - 21.8 Sammatissa. Kukin päivä sisältää pienen luennon (yleistä, perinteisen tyylin paimennuskokeista kilpailijan näkäkulmasta, juttua Unkarista ym.), kaksi kierrosta lampailla per koirakko sekä lounaan ja kahvit/teet. Kouluttajana toimii Sanna Laine-Evans.

15.-17.7. SUMU:n kesäleiri, Inkoo
Vuonna 2016 SUMU järjesti kesäleirin pe-su Inkoossa, Västankvarn gärdissa.
Lajeina haku (kouluttaja Sirpa Tähkä) ja peltojälki (kouluttaja Helena Kivi).

18.-19.6. Agilityn SM, Nastola
Agilityn SM-kilpailuissa kilpaili tänä vuonna SUMU:n joukkue lauantaina. Joukkueeseen kuuluivat Tuisku Virolainen & Yrtti (HYL), Inna Kajaste & Ilo (0, -3,06), Sini Tikkaniemi & Kiri (HYL) sekä Marjut Pulli & Raivo (5,15). Joukkue ei valitettavasti saanut hienoista radoista huolimatta tulosta. Lisäksi yksiläkilpailuissa nähtiin sunnuntaina useampia mudeja niin medi- kuin maksi-luokassakin. Kaksi mudia pääsivät medeissä finaaliin:
Elsi Pulli ja Mustantassun Penelope "Didi", sija 8
Tuisku Virolainen ja Abrandos Ibolya "Yrtti", sija 9
SUMU onnittelee tuloksiinsa tyytyväisiä!

8.5. ja 29.5. Nosework-koulutuspäivät, Turku
SUMU järjesti Turussa kahtena sunnuntaina toukokuussa nosework-koulutuspäivät, kouluttajana Tuija Juselius. Koulutuspäivien välissä on kolme viikkoa aikaa treenata ensimmäisen päivän "kotiläksyjä", etusija ilmoittautua on molempiin päiviin osallistuville.

8.5. Yhdistyksen kevätkokous, Turku

5.5. Palveluskoiratapahtuma, Helsinki
Suomen mudiyhdistys - SUMU ry osallistui Palveluskoiratapahtuman järjestelyihin Helsingissä palkintojen jakamisen muodossa.

16.4. Rauniokoulutuspäivä, Lohja
SUMU järjesti Lohjalla rauniokoulutuspäivän la 16.4. klo 10-18. Kouluttajina toimivat Lohjan Palvelus- ja Pelastuskoirayhdistyksen kokeneet pelastuskoiranohjaajat.
Päivä sisälsi: raunioetsinnän, tottelevaisuuden ja ketteryyden teoriaa, demo yhdistyksen koirien avulla, koirien ominaisuuksien testausta sekä rastimuotoisia harjoitteita oman koiran kanssa (tottis, kettis, raunio).

Menneet tapahtumat 2015

Elsi Pulli & mudi Mustantassun Penelope "Didi" - Agilityn Junior European Open 2015 hopeaa!
Junnujen agilityn EO-kilpailut kilpailtiin 10.-12.7.2015 Täekin tasavallan Roänov pod Radhoätemissa. Suomen medijoukkueessa Elsi kilpaili kahden mudinsa, Didin ja Skitson kanssa. Lauantain joukkuekilpailussa Skitso voitti medien hyppyradan ja Didi sijoittui neljänneksi. Sunnuntain yksiläkilpailun tuloksella Elsin ja Didin yhteistulos ylsi koko kilpailun 2. sijaan.
Paljon onnea menestyksestä! 24.-25.10. Nosework-koulutus, Helsinki
SUMU järjesti ensisijaisesti jäsenilleen nosework-koulutuksen Helsingissä Tuija Juseliuksen johdolla. Koulutukseen osallistui kahdeksan mudia.
Kuvassa oikealla Vimmatun ältsinäijä "Harri", kuva: Terhi Multamäki

22-23.8. Pk-rotumestaruuskoe, Lapua
Rotumestaruuskokeeseen osallistui kolme mudia. Tulokset:

FH 1-luokka:
Takkutukan Teräsmies "Veikko" & Aino Hirvonen, 75 p

FH 2-luokka
Takkutukan Vinka "Vinka" & Aino Hirvonen, 2 p (hylätty)

Haku 1-luokka
Saunatytän Ekstaasi "Puukko" & Heli Saksi, 289 p (t91,m170,e28) PK-ROTUMESTARI 2015!

SUMU onnittelee uutta rotumestaria!

Sponsoreina:

9.8. Unkarinpaimenkoirien erikoisnäyttely, Turku
Näyttelyyn osallistui yhtensä 14 mudia. ROP oli Szäfogadäs Zako "Zako", VSP Mustantassun Penelope "Didi", ROP-pentu Funky Fellow's Black Cherry ja ROP-veteraani Mustapippurin Nokipoika "Noki".

8.8. SUMU:n agilitykoulutus, Lieto
Kouluttajina toimivat Marjut ja Elsi Pulli.

1.-2.8. SUMU:n luonnetesti, Kaarina
Tuomarit Carita Koskinen ja Riitta Lehmuspelto.
Luonnetestissä nähtiin lauantaina kymmenen mudia:

Takkutukan Vinka "Vinka" (+1b, +1b, +3, +2a, +1a, +1, +1, +3, +++ = 142 p)
Takkutukan Vespa "Praha" (+1b, +1b, +1, +2b, +1a, +2, +1, +2a, +++ = 140 p)
Takkutukan Vihuri "Ora" (+1b, +1a, +2, +2a, +1b, +1, -2, +2b, ++ = 102 p)
Takkutukan Velmu "Velmu" (keskeytetty)
Takkutukan Vauhti "Vauhti" (-1, +1b, +1, +2b, +1b, +3, +1, +3, ++ = 140 p)
Takkutukan Vänkä "Musti" (+1a, +1b, +3, +2a, +1a, +3, +1, +3, +++ = 172 p)
Takkutukan Vinha "Mauno" (+1b, +1a, +1, +2a, +1a, +1, +1, +3, ++ = 140 p)
Abrandos Izes "Pelle" (+1a, +1a, +3, +2a, +1a, +3, +1, +3, ++ = 172 p)
Mustantassun April "Skitso" (+1a, +1b, +1, +3, +2, +3, +3, +3, +++ = 231 p)
Kilvan Rauha "Rauha" (+1a, +3, +3, +2b, +1b, +1, +1, +3, -- = 144 p)

17.-19.7. SUMU:n jälkileiri, Janakkala
Kouluttajana oli Tuija Juselius.

4.7. Agirodun joukkuekilpailu, Nastola
Agirodussa nähtiin yksi joukkue mudeja sunnuntaina.

6.-7.6. Tokon SM-kilpailut, Yläjärvi
Tokon SM-yksiläkilpailussa kilpaili vuonna 2015 yksi mudi, Black Wizard's Basic Element "Helmi" & Nina Nihtilä. He tekivät EVL3-tulokset pistein 199,50. Lisäksi joukkuekilpailussa avoimessa luokassa (AVO) kilpaili kaksi mudia, Takkutukan Vihuri "Ora" & Oona Mäki (AVO1, 169,25 p TK2, sij. 20/100) sekä Takkutukan Rekkamies "Miska" & Minna Mynttinen (AVO1, 175 p, sij. 17/100).

Uutisarkistot

2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007 ja 2006

Sivun kuvat © Laura Lindeman, Oona Mäki, Marjo Hytänen, Eeva-Stiina Hatakka ja Terhi Multamäki