yleistä :: rotumääritelmä :: pentueet suomessa :: terveys :: jalostuksen tavoiteohjelma :: PEVISA :: linkit :: valiot

Ensimmäisen Suomessa syntyneen mudipentueen kasvatti Anneli Karlstedt, kennel Catamount vuonna 1978. Sittemmin pentueita on rekisteröity yhteensä 76 kpl (pentuja 314 kpl) 14.12.2010 mennessä. Pentueita on syntynyt vuosittain 1-10 kpl. Keskimääräinen pentuekoko on 4 pentua.

Vuonna 2010 mudipentueita rekisteröitiin kahdeksalle eri kasvattajalle.

Vuosien 1978-2010 välillä Suomeen on tuotu yhteensä 56 Suomen Kennelliittoon rekisteröityä mudia. Suomeen rekisteröimättömiä yksilöitä on kymmenkunta, ja tiettävästi muutama täysin rekisteröimätön koira on myös tuotu.

Mudikanta Suomessa
Artikkeli on julkaistu Unkarinpaimenkoirat-lehdessä nro 4/2004, kirjoittanut Terhi Multamäki

Mistä kaikki alkoi?

Mudien historia Suomessa alkoi vuonna 1976, jolloin ensimmäinen mudi, narttu Szávalaki Aida "Aida" (SF230018/76), tuli lentäen Suomeen 11 kuukauden ikäisenä. Aida oli syntynyt 16.7.1975 ja sen kasvattaja oli Szávai Lászl�n�. Aidan tuotti Suomeen cockerspanieleita kennelnimellä Catamount kasvattanut Anneli Karlstedt (nyk. Sukkela). Mudin saapuminen Suomeen oli oikeastaan sattuman kauppaa. Annelin aviomies oli nähnyt mudin kuvan koirakirjassa ja ihastunut koiraan. Suomessa oli tuolloin karanteenipakko, joten Aida joutui olemaan neljä kuukautta karanteenikennelissä. Anneli ei ollut nähnyt koiraa ja yllätys olikin suuri, sillä Aida ei ollut täysin musta, vaan sen tassut olivat ruskeat. Aidasta tuli kuitenkin Suomen, Norjan ja Pohjoismaiden muotovalio sekä Voittaja -77, -79 ja -83. Annelin kertoman mukaan Aida oli avoin ja ystävällinen sekä talon koiralauman johtaja. Myös useissa näyttelyarvosteluissa on kehuttu Aidan luonnetta. Lisäksi arvosteluissa on poikkeuksetta kehuttu Aidan tyyppiä, mittasuhteita, päätä ja ilmettä, liikkeitä sekä turkkia. Lähes ainoa kritiikki on kohdistunut Aidan lantioon (hieman luisu, köyristää selkää). Näyttelyssä suoritetun mittauksen mukaan Aida oli 44 cm korkea. Aida kuoli vuonna 1988 13-vuotiaana.

Vuonna 1977 Anneli tuotti Suomeen 3-vuotiaan mustan uroksen, Szávalaki Buksan "Buksa" (SF8046L/77), tarkoituksenaan aloittaa kasvatustyö. Buksa oli syntynyt 31.7.1974 ja samalta kasvattajalta kuin Aida. Annelin mukaan Buksa oli kokenut elämässään kovia ennen Suomeen tuloaan, Anneli oli Buksalle jo ainakin neljäs omistaja. Buksa niitti näyttelymenestystä Suomen muotovalion arvoon asti. Lähes kaikissa Buksan näyttelyarvosteluissa mainitaan sen luonne araksi, onpa ollut niinkin, ettei se ole antanut tuomarin koskea ollenkaan. Luonteen takia se on saanut ainakin kaksi kertaa EVA:n ja kerran 0:n. Pääsääntöisesti näyttelyarvosteluissa kehuttiin Buksan tyyppiä, runkoa, raajoja sekä karvaa. Kritiikkiä se on saanut voimakkaasta kallostaan ja hieman vaaleista silmistään. Unkarilainen tuomari, Sara Nagy, on myös kirjoituttanut näyttelyarvosteluun, että Buksalta puuttui molemmat P2:t alhaalta. Näyttelyssä suoritetun mittauksen mukaan Buksa oli 48 cm korkea. Buksa kuoli vuonna 1984 10-vuotiaana.

Aida ja Buksa olivat sukua toisilleen. Buksan isä Elovölgyi Komisz METMU536 ja emä Szávalaki Csillag Rezgö METMU31 olivat myös Aidan emän, Szávalaki Adan METMU74, vanhemmat. Aidan isä oli B-rekisteröity Koki METMU47/B, jonka vanhemmat olivat tuntemattomia. Sekä Aidalla että Buksalla oli typistämättömät hännät. Ensimmäinen pentue syntyi Catamount-kenneliin 5.2.1978. Pentuja oli kolme; Ispan, musta uros, jolla oli ruskeat jalat sekä ruskea uros Istvan ja ruskea narttu Irisz. Tuolloin ruskea ei ollut vielä hyväksytty väri mudilla. Annelille syntyi muissakin pentueissa ruskeita, mutta hän jätti kertomansa mukaan osan niistä rekisteröimättä. Aida ja Buksa saivat yhdessä viisi pentuetta, joissa oli rekisteröityjä pentuja yhteensä 15.

Kennel Catamount rekisteröi yhteensä kahdeksan mudipentuetta, viimeinen pentue syntyi 15.7.1984. Rekisteröityjä pentuja oli yhteensä 23. Koska jo kennelin kantakoirat olivat läheistä sukua toisilleen, olivat syntyneiden pentueiden sukusiitosasteet korkeat, paitsi yhdessä pentueessa, jossa isänä oli Ruotsiin tuotu B-rekisteröity Kikerdi S44983/81. Catamount-kennelin kasvateista valionarvoja ja Voittaja-titteleitä saavuttivat seuraavat koirat: Ispan (black & tan) FIN MVA, Okker Alice (black & tan) S MVA, Orkan Csillag FIN MVA sekä Tömzsi (black & tan) KANS & POHJ & DK MVA PMV-83-84-85 V-89 MV-89 KBHV-89, joka oli Suomen ensimmäinen kansainvälinen muotovalio. Kennel Catamount esitti ensimmäistä kertaa jalostus- ja kasvattajaluokan Porvoon näyttelyssä 12.9.1982.

Black & tan-värinen Catamount Ispan (SF49696/78), om. Jorma Hyvönen, oli ensimmäinen Suomessa syntynyt Suomen muotovalion arvon saavuttanut mudi. Näyttelyarvosteluissa kehuttiin Ispanin tyyppiä, mittasuhteita, päätä, liikkeitä ja turkkia. Myös luonnetta kehuttiin, tosin yhden kerran Ispankin sai 0:n yritettyään purra tuomaria. Kritiikkiä Ispan sai luisusta lantiosta ja selän köyristämisestä liikkeessä.

Vuonna 1979 syntynyt Aidan ja Buksan jälkeläinen, black & tan-värinen narttu Catamount Okker Alice (SF186411/79), vietiin Ruotsiin. Tällä koiralla ja Unkarista tuodulla mustalla B-rekisteröidyllä uroksella Kikerdillä (S44983/81) alkoi Ruotsissa mudien kasvatus Wulcanos-kennelissä vuonna 1982.

Sivun kuvat © Terhi Multamäki